ŁAMIGŁÓWKI
START
1397
Kółko i krzyżyk
Gra w Kółko i krzyżyk . Plansza 15x15. Trzeba postawić pięć kółek/krzyży w linii (poziomej/pionowej bądź po skosie). Za każdą linię długości 5 jest przyznawany jeden punkt. Jeśli linia będzie dłuższa, za każde dodatkowe pole jeden punkt.
Gra kończy się, gdy nie można już ułożyć nowej linii. Zwycięża osoba, która zdobędzie więcej punktów. W przypadku takiej samej liczby punktów zwycięzcą jest osoba, która pierwsza zdobędzie punkty.
Współczesne gry na motywie kółka i krzyżyka
Najbardziej znana wersja rozgrywa się na planszy 3x3, jednak gra wtedy jest trywialna, przedstawiona powyżej wersja ma wiele wspólnego z
Gomoku, choć różni się od pierwowzoru. Do zabawy wystarczy zwykła kartka papieru (koniecznie w kratkę) i długopis. Pole gry można ograniczyć, choć równie dobrze może być ograniczone jedynie wymiarami kartki.
Prócz powyższych wersji, powstało w ostatnich latach parę wyjątkowo udanych gier bazujących na motywie kółka i krzyżyka. Pozycje są szczególnie godne polecenia dla osób poszukujących gier, w które można zagrać z dziećmi. Obok
Pentago Mech,
Quarto, czy
4 w linii warto też zwrócić uwagę na takie gry wydawnictwa
Gigamic, jak Gobblet, czy Quixo.
Pentago Mech - o ile w klasycznym kółku i krzyżyku gra jest dość statyczna, Pentago jest grą, w której sytuacja na planszy zmienia się bardzo dynamicznie. W Pentago partie nie są zbyt długie, ale dzięki zmieniającej się sytuacji na planszy gra nie staje się monotonna.
Quarto Classic - jedna z najbardziej popularnych pozycji Gigamic. Gra oparta jest na rzadko spotykanych rozwiązaniach. Gracze korzystają z tych samych pionków, ponadto to przeciwnik ustala, którym pionkiem mamy zagrać. Tak więc budując strategię łatwo sami możemy stać się jej ofiarą.
4 w linii - klasyczna już gra, polecana dla dzieci.
4 w linii to nadal kółko i krzyżyk, nadal tak samo jak w pierwowzorze istnieje problem z strategią zwycięską, jednak nie jest to gra dla pasjonatów gier logicznych. 4 w linii to doskonała gra do zabawy z dziećmi, w której reguły są banalne, a kwestia wygranej bądź remisu nie jest oczywista tak, jak w pierwowzorze.